Sıkça Sorulan Sorular

Sıkça Sorulan Sorular

Kablosuz Ağa Bağlanıyorum Fakat Şifre Ekranı Gelmiyor. Ne Yapmalıyım?

Kablosuz ağa bağlandıktan sonra tarayıcınızda adres çubuğuna kendiniz www.google.com.tr yazın ve enter’a basın. Yine şifre ekranı gelmiyorsa bilgisayarınızın IP ve DNS adreslerini kontrol ediniz. Bilgisayarınızdaki IP ve DNS yapılandırmalarının otomatik konumda olması gerekmektedir.

Kütüphanede Kablosuz Ağa Erişim Ayarını Nasıl Yapabilirim?

Kütüphanemizde kablosuz erişim bağlantısı bulunmaktadır. Bu hizmetten diz üstü bilgisayarında "wireless adaptör" olan herkes yararlanabilmektedir. Kablosuz erişim bağlantı ayarları için tiklayiniz.

Kütüphanede Kısmi Zamanlı Olarak Nasıl Çalışabilirim?

Kütüphanemizde her sene kısmi zamanlı öğrenci çalıştırılmaktadır. Başvurular ile ilgili bilgi Eğitim-Öğretim yılı başında Kocaeli Üniversitesi sayfasında bulunan Duyurular bölümünden ilan edilmektedir.

Kütüphanenizde Staj Yapmak İstiyorum. Nasıl Başvurabilirim?

Lütfen detaylı bilgi için tıklayınız.

Aldığım Kitabın Süresini Nasıl Uzatabilirim?

Aldığınız kitabın ödünç süresini katalog tarama sayfasından kişisel oturum açarak üzerimdekiler kısmından uzatabilirsiniz.

Uzatma kılavuzu için tıklayınız.

Aradığım Kitap Rafta Yazıyor Ama Bulamıyorum. Ne Yapmalıyım?

Kitap rafta göründüğü halde bulamıyorsanız, kütüphaneye yeni iade edilmiş olduğundan yerleştirme işlemi sürecinde olabilir. Bu durumda aradığınız kitabı Ödünç Verme Birimine ya da Danışma Kütüphanecisine sorunuz.

Arkadaşımın Kimliğiyle Kitap Alabilir Miyim?

Hayır. Her kullanıcı sadece kendi kimliği ile ödünç kitap alabilir.

Ayırttığım Bir Kitabın Ayırtma Rafında Kalma Süresi Ne Kadardır?

Ayırtılan kitabın rafta kalma süresi 3 gündür.

Başkasının Üzerindeki Kitabı Nasıl Ayırtabilirim?
Bir Seferde Kaç Kitabı Ne Kadar Süreyle Ödünç Alabilirim?


AKADEMİK PERSONEL :
60 Gün / 10 Kitap / 5 Kitap Dışı
İDARİ PERSONEL :14 Gün / 5 Kitap / 5 Kitap Dışı
DOKTORA ÖĞRENCİLERİ :30 Gün / 5 Kitap / 5 Kitap Dışı
YÜKSEK LİSANS ÖĞRENCİLERI :30 Gün / 5 Kitap / 5 Kitap Dışı
LISANS ÖĞRENCİLERİ :14 Gün / 5 Kitap / 5 Kitap Dışı
ÖN LİSANS ÖĞRENCİLERİ:14 Gün / 5 Kitap / 5 Kitap Dışı

İade Ettiğim Kitabı Tekrar Ne Zaman Ödünç Alabilirim?

İade ettikten 3 gün sonra alabilirsiniz.

Kütüphaneye Nasıl Üye Olurum?

Kütüphaneyi daha önce kullanmamış KOÜ mensubu kullanıcılarımız ödünç verme bölümüne gelerek üye kayıtlarını yaptırabilirler.

Katalog Sorgulama Nasıl Yapılmaktadır?

Katalog sorgulama http://kutuphane.kocaeli.edu.tradresinden giriş yapıp "katalog tarama"linkini tıklayarak ya da direk olarak http://library.kocaeli.edu.tr adresinden yapılmaktadır.

Elektronik kaynaklar için kütüphane web sayfasındaki KouLIB arama motoru kullanılabilir.

Katalog Tarama Ekranında Yazan “Cilde Verildi” Bilgisi Neyi İfade Ediyor? Bu Kitapları Ne Zaman Kullanabilirim?

Koleksiyonda yer alan yıpranmış kitapların tamir ve ciltleme işlemleri için ayrılmış olduğunu ifade eder. Ciltleme sürecinde kitapları ödünç almak mümkün değildir.

Katalog Tarama Ekranında Yazan “Depo” Bilgisi Neyi İfade Ediyor? Bu Kitapları Ne Zaman Kullanabilirim?

Koleksiyondan ayıklanmış, fazla kopyalı, yıpranmış, ve depoya kaldırılmış kitapları ifade eder. Bu kitapların rafta bulunan iyi durumdaki kopyasını ödünç alabilirsiniz. Raftaki kopyanın ödünçte olmaması durumunda depodaki kitabı ödünç almak için personelden yardım aliniz.

Kimliğim Yok Nasıl Kitap Ödünç Alabilirim?

Öğrenciler resimli kimlik ve yeni tarihli öğrenci belgesi ibraz ederek ödünç alışverişi yapabilirler.

Kitap Zarar Gördü/Kaybettim. Ne Yapmalıyım?

Ödünç Verme Bölümüne başvurmalısınız. Ödünç Verme Kuralları için tıklayınız

Kitaplar Raflara Nasıl Bir Düzen İçinde Diziliyor?

Kütüphanemizde Amerikan Kongre Kütüphanesi Sınıflama Sistemi (Library of Congress Classification Systems) uygulanmaktadır. Kitap rafları açık raf sistemine göre konusal olarak düzenlenmiştir.

Kitapları Arkadaşım İade Edebilir Mi?

Evet.

Kocaeli Üniversitesi Öğrencisi Değilim. Kütüphaneden Yararlanabilir Miyim?

Üniversite dışından gelen okur/kullanıcılara kütüphane dahilinde yararlanma imkanı sağlanır. Ancak ödünç kitap verilmez. Üniversite içindeki fotokopi hizmetlerinden yararlanabilirler

KOÜ Kütüphanesinden Kimler Yararlanabilir?

Kocaeli Üniversitesi öğrencileri, Akademik ve İdari Personel ile üniversite dışından araştırmacılar kütüphaneden yararlanabilir. Kütüphanemiz ödünç alınabilen koleksiyonundan Kocaeli Üniversitesi öğrencileri ve personeli yararlanabilir. Ödünç işlemleri sırasında kimlik gösterilmesi zorunludur.

Kütüphane Hangi Saatler Açıktır?

Kütüphanenin çalışma saatleri için  tıklayınız..

Kütüphane İçindeki Bir Kitap İçin Ayırtma İşlemi Yapabilir Miyim?

Ödünç alınmamış bir kitap için ayırtma işlemi yapılamaz. Başka bir kullanıcının ödünç aldığı ve katalog tarama yaptığınızda sadece iade tarihi bulunan kitaplar için ayırtma işlemi yapabilirsiniz.

Ödünç Aldığım Bir Kitabı İstediğim Şube Kütüphanesine İade Edebilir Miyim?

Hayır. Ödünç aldığınız kitap, hangi kütüphane şube koleksiyonunda yer alıyor ise o kütüphaneye iade etmeniz gerekmektedir.

Süre Uzatma İşlemi İçin Kitabı Kütüphaneye Getirmem Gerekiyor Mu?

Hayır. Kitabınızın ödünç süresini katalog tarama sayfasından kişisel oturum açarak üzerimdekiler kısmından uzatabilirsiniz. Kitap Uzatma Kılavuzu için tıklayınız.

Kayıt İşlemi Sırasında E-Posta (e-mail) Adresimi Vermek Zorunda Mıyım?

Evet. E-postanız ayırtma işlemlerinin sağlıklı yürütülmesini ve üzerinizdeki kitapların gecikmesi durumunda hatırlatma e-postası almanızı sağlar..

Kütüphane Üye Oturumumu Açamıyorum. Ne Yapmam Gerekiyor?

http://kutuphane.kocaeli.edu.tr adresinde bulunan "katalog tarama" linkinden ya da direk olarak http://library.kocaeli.edu.tr adresinden oturum açabilirsiniz. Üye oturumu açabilmeniz için kütüphane programında üye kaydınızın olması gerekmektedir. Üye oturumunuz açılamıyorsa kütüphanemize gelerek üye kaydıyla ilgili sorunları ödünç verme birimine danışabilirsiniz. Kütüphane programında üye kaydınız yoksa üniversite kimliğinizi ibraz ederek kaydınızı yaptırabilirsiniz.

Üzerimde Gecikme Borcu Varken Kitap Ödünç Alabilir Miyim? Gecikme Borcu İçin Ne Yapmam Gerekiyor?

Hayır alamazsınız. Gecikme borcunuz 25 TL’yi geçmediyse kitap ödünç almaya devam edebilirsiniz. Gecikme borcunuz 25 TL’yi geçtiği durumlarda ödünç alışverişiniz duracaktır. Gecikme borcu işlemleri için volkan.sari@kocaeli.edu.tr adresine mail atabilir veya ödünç verme bankosuna başvurabilirsiniz.

Üzerimde Gecikmiş Kitap Varken Kitap Ödünç Alabilir Miyim?

Hayır.

Zamanında İade Edilmeyen Kitaplar İçin Gecikme Borcu Ne Kadardır?
Ödünç alınan kitapların iadesi geciktirildiğinde; geciktirilen her gün için 50 kuruş gecikme borcu öğrencinin hesabına işler. Gecikme borcu, üzerinizdeki her kitap için ayrı ayrı uygulanmaktadır. Ödünç Verme/Alma Kuralları için tıklayınız.

Kütüphaneden Satın Alınması İçin Kitap İsteğinde Bulunabilir Miyim? Nasıl yapabilirim?

Kocaeli Üniversitesi mensubu olup (Akademik/İdari personel ile öğrenciler) kütüphane üye oturumları üzerinden bilgi kaynağı (Basili kitap, görsel-işitsel kaynaklar, ders kitapları/kaynakları ile elektronik kaynaklar (e-kitap, e-dergi, e-tez vb.)) sağlama/satın alma talebinde bulunabilir. Eser istek kılavuzu için tıklayınız.

İstekte Bulunduğum Kitabın Gelip Gelmediğini Nereden Öğrenebilirim?

Kütüphane web sitemizden üye oturumunuzu açarak listemi göster butonuna tıkladığınızda siparişinizin durumunu görebilirsiniz (sipariş verildi, geldi, mevcut gibi). Veya Kütüphane kataloğunu tarayarak öğrenebilirsiniz.

En Fazla Kaç Tane Eser İstekte Bulunabilirim?

Gelen istekler, bilgi kaynağının koleksiyona ve bütçeye uygunluğu göz önünde tutularak değerlendirilir. Herhangi bir sınırlama yoktur.

Neler Referans (Danışma) Kaynakları Kapsamına Girer?

Ansiklopedi, sözlük, biyografi, harita, istatistiksel kaynaklar, Kronolojiler, yıllıklar/Almanaklar, el kitabı türünde başvuru amaçlı kaynaklardır. Danışma kaynakları kütüphane içinde kullanılmakta olup, kesinlikle ödünç verilemez. Bu kaynaklar gün içerisinde geri getirmek üzere fotokopi için verilebilir. Fotokopi için ödünç verme görevlisine kimlik bırakılmalıdır.

Referans (Danışma) Hizmeti Nedir?

Referans hizmeti, kütüphane ve kütüphane kaynaklarının etkin kullanımını sağlamak amacıyla, kullanıcıların gereksinim duyduğu bilgiye en hızlı ve en doğru biçimde ulaşabilmesi için gerekli yardımın sağlanması hizmetidir. Bu hizmet, Kütüphanecilik eğitimi almış Referans (Danışma) Kütüphanecileri tarafından, yüz yüze veya telefon, e-posta gibi araçlar yardımıyla verilmektedir. Referans hizmeti almak için +90(262)3031324 numaralı telefonları arayabilir, kutuphanedanisma@kocaeli.edu.tr adresine e-posta gönderebilirsiniz.

Referans (Danışma) Kütüphanecisinin Görevi Nedir?

Referans (Danışma) Kütüphanecisi, kullanıcıları basılı ve elektronik kaynakların kullanımı konusunda bilgilendirmek, kütüphanenin hizmet verdiği her tür kullanıcı grubunun bilgi ihtiyacına yönelik kaynakları belirlemek, kullanıcıları ilgili kaynaklara yönlendirmek, gerektiğinde eğitim ve danışma desteği sunmakla görevlidir. Kullanıcının kütüphane kaynaklarını olabildiğince etkin kullanması sağlanmak amacıyla kütüphaneyi, kütüphane kaynaklarını ve araştırma yöntemlerini öğrenmek isteyen kullanıcılara, önceden randevu almak koşuluyla kütüphane tanıtım programları (oryantasyon) düzenlenmektedir. Veritabanı bazında, üniversite geneli için eğitim planlaması yapılmakta ve gerektiğinde kullanıcı istekleri doğrultusunda ilgili firma temsilcilerinden de eğitim talep edilmektedir. Bu hizmetlerden faydalanmak isteyenlerin, Kullanıcı Eğitimi İstek Formu nu doldurması gerekmektedir. Referans hizmeti almak için +90(262)3031324 numaralı telefonları arayabilir, kutuphanedanisma@kocaeli.edu.tr adresine e-posta gönderebilirsiniz.

Kütüphanenin Sosyal Medya Hesabı Var Mı?

Evet. Facebook : Koukutuphanesi
Twitter : Koukutuphanesi

Kütüphanede Görme Engelliler İçin Kitap Seslendirmesi Yapılmakta Mıdır?

Görme engelli öğrenciler için ders notları ve kitapları seslendirilmektedir.
Ayrıca kitap okuma makinesi ile kitaplar seslendirilebilmektedir.
Ayrıntılı bilgi için : mehmet.urkaya@kocaeli.edu.tr

Görme Engelliler Birimi Hangi Saatlerde Açıktır?

Kütüphane açık olduğu saatler ve değişikliklerle ilgili detaylar için lütfen tıklayınız.

Görme Engelliler Biriminde Hangi Hizmetler Verilmektedir?

- Kütüphanede yer alan bütün kaynaklardan yararlanma.

- Görme engelli öğrenciler için seslendirilmiş ders notları ve kitaplarından yararlanma.

- Görme engelli öğrenciler için elektronik ortamda sunulan (taranmış) ders notları ve kitaplarından yararlanma.

- Görme engelliler için hazırlanmış bilgisayar ve ses kayıt cihazları.

- Görme engelliler için Braille (Kabartma) baskı Türkçe ve İngilizce kitaplar.

- Index 4X4 Pro Braille yazıcı ile Braille (kabartma) çıktı.

- Kitap okuma makinesi ile kitapları ve her türlü basılı materyali seslendirme, elektronik ortama aktarma.

- KOU Kütüphane e-kitap veri tabanlarından haftalık ya da 15 günlük indirilen kitapları kullanabilme.

Not: Görme engelliler için ayrılmış olan bu bölüm (oda) diğer kullanıcılara kapalıdır.

Ses Kayıt Cihazlarını Ödünç Alabilir Miyim?

Görme Engelliler Bölümü kullanıcıları Ses Kayıt Cihazlarını (14 gün+2 kez uzatma) ödünç alabilir.

Görme Engelliler Biriminde Kullanilan Donanim ve Programlar nelerdir?

JAWS FOR WINDOWS EKRAN OKUMA PROGRAMI: Bilgisayarı TÜRKÇE dilinde konuşturan görmeyenin bilgisayara etkili bir şekilde hakim olmasını sağlayan program.

MAGIC FOR WINDOWS EKRAN OKUMA VE BÜYÜTME PROGRAMI: Az görenler için özel geliştirilmiş ayni anda ekranı büyüterek konuşan program.

FOCUS PRO 40: Görmeyenlerin bilgisayar ekranındaki yazıları kabartma alfabe ile okuyabileceği ve bilgisayarı özel kabartma klavyesi ile yönetip yazılarını yazabileceği geliştirilmiş bir klavye.

KITAP OKUMA MAKINASI:Masaüstü veya taşınabilir ihtiyaçlara uygun olarak doğal insan sesi kalitesinde her türden materyali okuyabilir.

BRAILLE (KABARTMA) YAZICI: Görme Engelli öğrencilerimizin ders kitabi, ders notu ve diğer materyallerini Braille (Kabartmalı) baskı alabilme olanağı sağlamaktadır. Tek ve çift taraflı baskının yani sıra, fasikül formatında baskı yapabilecek özelliktedir.

SES KAYIT CIHAZLARI: Öğrencilerin ihtiyaçları olduğu zaman kütüphanemizden belli sürelerde kullanılmak üzere alınıp, derslerin kaydedilmesi, kaydedilenlerin CD ortamına alınıp ders materyalleri düzenlemeleri sağlanabilir.

Citation/Full Text/Full Image Ne Demektir?

Bir veritabanında tarama yaptığınızda sonuçları çeşitli formatlarda alabilirsiniz. Citation, makaleye ait bibliyografik ve özet bilgiyi içerir. Full text, makalenin tamamını html formatında görüntüleyebilirsiniz. Ama bazı grafikler ve sayfa numaraları görüntülenemez. Full image, makale birebir dergide çıktığı şekliyle görüntülenebilir.

E-Kitaplardan Kopyalama Ve Çıktı Alma Hakkımız Var Mıdır?

E-kitaplardan 60 sayfaya kadar kopyalama ve çıktı alma hakkiniz bulunmaktadır.

E-Kitapları Bilgisayarıma Nasıl İndirebilirim?

Abone olunan e-kitap veritabanlarından haftalık ya da 15 günlük indirme hakkınız bulunmaktadır. İndirme işlemi için öncelikle ilgili veritabanı üzerinden üye oturumu açmanız gerekmektedir. Ekran üzerinden yönlendirme ile hesap oluşturarak kullanıcı adı ve şifrenizi belirleyebilirsiniz. Sonrasında yine Adobe Digital Editions programının bilgisayarınızda kurulmuş olması gerekmektedir. Kurulum linki ekran üzerinde görülebilmektedir.

Bu şekilde indirilen e-kitaplar masa üstünüzde Adobe Digital Editions programı üzerinden kullanılır hale gelmektedir. Süre sonunda erişiminiz iptal olacaktır. Tekrar aynı kitabı yükleyerek araştırmanıza devam edebilirsiniz.

E-Kitapları Çevrimiçi Görüntülemek Ne Demektir?

E-kitaplardan 2 şekilde faydalanabilirsiniz.

1- Çevrimiçi görüntüleyerek kitabı indirmeden ekran üzerinde kitap bölümlerini inceleyebilir, ilgilendiğiniz bölümlerden 60 sayfaya kadar kopyalayabilir/çıktı alabilirsiniz.

2- Download seçeneğini kullanarak masaüstünüze belli sürelerde kitabınızı indirerek yararlanabilirsiniz.

Elektronik Kaynakların Kullanımı İçin Eğitim Semineri Düzenliyor Musunuz?

http://forms.kocaeli.edu.tr/kutuphane/ktp.php adresinden form doldurarak eğitim talebinde bulunabilirsiniz.

KouLIB Ne Demektir? Nereden Erişebilirim?

KouLIB, Kocaeli Üniversitesi Kütüphanesinin kaynaklarının tamamına tek bir arayüzden erişebilmenizi sağlayan akademik bir arama motorudur.

Makaleler, dergiler, kitaplar ve çok daha fazlası KouLIB ile tek giriş noktasından kullanımınıza sunulmaktadır. Bu özellik KouLIB ‘i ciddi anlamda zaman kazandırıcı ve pratik kılar çünkü ayrı ayrı kaynaklardan arama yapmanıza gerek kalmaz.

KouLIB sizi en ilgili makalelere ulaştırır, sonuçlarınızı detaylı olarak süzerek en çok işinize yarayacak kayıtlara erişmenizi sağlar.

Ayrıca, dergilerin yeni sayıları çıktığında, yaptığınız araştırmalara yeni kayıtlar eklendiğinde haberdar olmak isterseniz KouLIB i kullanabilirsiniz. Dahası, KouLIB sizin için kaynaklanızı oluşturarak zaman ve enerji kazanmanızı sağlar.

KouLIB arama motoru kütüphane ana sayfasında bulunmaktadır.

Kütüphanemizde Hangi Veritabanları Var?

Abone olduğumuz veri tabanlarına erişmek için tıklayınız.

Veritabanlarına Kampüs Dışından Erişebilir Miyim?

Evet. Ayrıntılı bilgi için tıklayınız.

Veritabanlarından Yaptığım KouLIB Arama Sonuçlarını Kaydederek Tekrar Görebilir Miyim?

KouLIB den yapılan arama sonuçlarınızı arayüzde oturum açarak kaydetme, alt klasörlerde saklama, paylaşma ve ilgili aramalarda hatırlatma maili oluşturma seçenekleriyle kişiselleştirme şansınız bulunmaktadır. İlgili kullanıcı kılavuzlarını aşağıdaki adreste Ebsco Host altında inceleyebilirsiniz: “https://connet.ebsco.com/s/article/Türkçe-Kaynaklar?language=en US” linkini ekleyebilirsiniz.

ISBN / ISSN Nedir?

Kitap ve süreli yayınların, kendilerine ait uluslararası tek bir numaraları vardır. Kitaplar için ISBN nosu (International Standard Book Number), süreli sayınlar için ISSN (International Standard Serial Number) kullanılmaktadır.

Süreli Yayınları Ödünç Alabilir Miyim?

Süreli yayınlar ödünç alınamazlar.

Açık Erişim Arşivi Nedir?

Açık erişim arşivi, üretilen bilimsel bilginin derlendiği bir veri tabanının Internet ortamında isteyen herkesin erişimine serbestçe izin verilen bir arşiv sistemidir. Kurumsal arşivler ise bir kurumun ürettiği bilimsel literatürün, dijital ortamda toplandığı, saklandığı, indekslendiği, korunduğu ve geniş kitlelerin erişimine imkan sağlayacak biçimde dağıtımının sağlandığı veri tabanıdır. Açık erişim arşivlerinde, kurum üyeleri tarafından üretilen makale, bildiri, tez, kitap, teknik rapor, fotoğraf, harita, ön baskı, ders notu, araştırma veri setleri, ses dosyaları, video dosyaları vb. tüm akademik dokümanlar derlenebilir.

Neden Açık Erişim Arşivleri?

Yayıncılıktaki hızlı gelişmeler ve yayın fiyatlarının hızla artması ile yayıncılıktaki tekelleşme bilgi merkezlerinin bilgi kaynaklarına yaptıkları harcamaları da oldukça yükseltmiştir. Bu nedenle bilim kuruluşları ve kimi sivil toplum örgütleri, yayıncılıktaki tekellere karşı bir girişim yaratmak ve kendi bilimsel çalışmalarına ücretsiz erişimi gerçekleştirmek amacıyla açık arşiv oluşumlarını hayata geçirmekte ve/veya desteklemektedir. Açık erişim arşivleri, bilginin daha hızlı ve daha çok kişiye kolayca ulaştırılması, yeni çalışmalar için kaynaklara kolay erişim ayrıcalığının sağlanması, daha önce aynı konuda neler yapıldığının kolayca belirlenmesi ve yayınlara daha çok atıf yapılmasını sağlamasının yanında, araştırmacıların ve kurumlarının saygınlıklarının artmasını da sağlar.

DSpace@Kocaeli Nedir?

Kocaeli Üniversitesi’nin Kurumsal Akademik Açık Erişim Arşiv Sistemi'ne verilen addır.

DSpace@Kocaeli’nin Amacı Nedir?

Bilgi teknolojilerinin imkanlarından yararlanarak, isteyen herkesin Kocaeli Üniversitesi akademisyenleri tarafından üretilen bilgilere Internet ortamında serbest erişiminin sağlanması, aynı zamanda üretilen bilginin saklanması, depolanması ve gelecek nesillere aktarılması ile Üniversitemizin ulusal ve uluslararası yayın performansını ortaya koyarak daha fazla tanınmasını ve dolayısıyla saygınlığının artırılmasını sağlamak da amaçlanmaktadır.

DSpace@Kocaeli’nin Yararları Nelerdir?

Kocaeli Üniversitesi’nin entelektüel mirasını toplama, saklama ve geniş kitlelerce kullanıma sunma fonksiyonlarını yerine getirir. Sistemin kurumsal, bireysel ve toplumsal açılardan birçok yararı bulunmaktadır. Bu yararların başlıcaları şunlardır:

* Ulusal akademik mirasın uzun dönemli koruma altına alınması sağlanır.
* Kamu kaynaklarıyla üretilen bilginin, kamuya sunulmasına ve bilim camiasının denetimine açılmasına imkân verir.
* Uluslararası standartlarda, ulusal ve kurumsal akademik arşivler oluşturur.
* Üretilen bilimsel bilginin uluslararası açık erişim sistemleri tarafından harmanlanmasını, böylelikle uluslararası düzeyde görünürlüğün ve paylaşımın artmasını sağlar.
* Araştırmacıların araştırmalarının etkisini ve atıf sayısını arttırır.
* Türkiye’yi uluslararası girişimlere, özellikle Avrupa Araştırma Alanı’na (ERA) entegre eder.
* Araştırmacıların literatüre daha geniş açıdan (alandan) bakmasını sağlar.
* Tüm araştırmacılar serbestçe erişebileceği bu verilerden yeni araştırmalar/keşifler yapabilir, böylelikle hem ülkemiz hem dünya biliminin hızlanmasına katkıda bulunabilir.
* Üniversitelere prestij, araştırmalara fon sağlar.
* Üniversiteler ve sanayi arasında bir arayüz olur.
* Bilimsel çalışmalarda etkin intihal denetimi sağlar.
* “Adil Kullanım” hakkı sağlar.
* Bibliyometrik çalışmalara kaynak oluşturur.
* Özellikle kamu kaynaklarının daha efektif kullanılmasına olanak verir.
* Ücretlendirme ve lisanslama konularındaki engelleri kaldırarak bilimsel bilgiyi özgürleştirir.
* Daha iyi değerlendirme, daha iyi izleme, daha iyi araştırma yönetimi sağlar.
* Erişim hızını artırır.
* Akademik yükselmelerde önemli bir başvuru kaynağı olarak yararlanılabilecek veri havuzu oluşur.

DSpace@Kocaeli’nin İlkeleri Nelerdir?

DSpace@Kocaeli’de bireysel arşivlemeye dayalı içerik ilkeleri benimsenmiştir. Buna göre, üniversite mensuplarının bilimsel dergilerde ya da kongre, konferans gibi farklı ortamlarda yayınladıkları çalışmalarının birer kopyalarının sisteme konulması ve sınırlı veya sınırsız erişime sunulması amaçlanmaktadır.

DSpace@Kocaeli’de arşivlenmesi öngörülen içerik şunlardır: Bilimsel dergilerde yayınlanmış makaleler, yayınlanma aşamasında olan makaleler, hakemli konferans bildirileri, teknik/istatistiksel raporlar, proje metinleri, araştırma verileri, deney bulguları, tezler… Öncelik, belirli bir kalite denetiminden geçmiş hakemli dergilere ve konferans kitaplarında yayınlanmamış ve yayınlanmak için kabul almış yayınlara verilir. Birçok bilim dalında makalelerin dergilerde yayınlanması uzun zaman alabildiği için, bu tür yayınların, kabul edildikten hemen sonra açık erişim sistemine konulmaları, diğer araştırmacılar tarafından okunarak atıf almaları açısından büyük önem taşımaktadır.

Üst Veri Nedir?

Üst veri, sayısal bilgilerin ve bilgi kaynaklarının derlenmesi, kimliklendirilmesi, kullanımı ve yönetimi ile ilgili yapılandırılmış bilgidir. Açık Arşivler Girişimi (OAI / Open Archives Initiative) ile uyumlu veri sağlayıcıları kendi üst verilerini en azından Dublin Core biçiminde sağlamak durumundadır. Dublin Core biçimi ise en çok kullanılan üst veri standartlarından biridir. Bir doküman tanımlama standardı olarak oluşturulmuştur ve elektronik kaynakların bulunmasını sağlamak için 15 üst veri öğesinden oluşan bir kümedir. Böylece herhangi bir OAI uyumlu veri sağlayıcı ve servis sağlayıcı arasında üst veri iletişimi ve etkili veri değişimi sağlanabilir.

İş Akış Süreci Nasıldır?

DSpace@Kocaeli sisteminde iki temel aşama vardır. Bunlardan ilki üyelerin yayınlarını sisteme dahil ettikleri ‘Veri Girişi’ aşaması, ikincisi ise bu gönderilerin yayınlanmadan önce bir editörün kontrolünden geçtiği ‘Onay Aşaması’dır.

Veri Girişi: Arşivlenecek bilgi kaynağının yazarı tarafından üst verisinin oluşturularak dosya/dosyalarının yüklenmesidir. Bu aşamada, yayının künye bilgilerinin DSpace@Kocaeli’de veri giriş formlarına girilmesi; çalışmanın elektronik kopyasının bu kayda eklenmesi; ve yazarın söz konusu yayını elektronik ortamda herkesin erişimine sunma hakkı olan yayım izninin onaylanması işlemleri gerçekleştirilir.

Onay (Verilerin Yayınlanması): Yazarın, veri girişi ile eserini sisteme dahil etmesinden sonra yayının herkesin erişimine açılmak üzere kontrol edildiği süreçtir. Bu süreçte, her koleksiyon için belirlenen yetkili DSpace@Kocaeli editörleri, önce kaynağın üst verisinin kontrolünü gerçekleştirir (gerekli görülürse ek üst veri girişleri eklenebilir), sonra da dosya geçerliliğini ve içerik bilgilerinin yeterliliği/doğruluğunu kontrol eder. Gerekli görüldüğü takdirde yayım izninin kontrolü ve erişim sınırlamalarının düzenlenmesi konusunda da editörlerden yardım alınabilir.

DSpace@Kocaeli’ye Gönderi (Kayıt) Yapmak Zorunlu Mudur?

Bir açık erişim arşivi oluşturmak, onun varlığını sürdürmesi ve işlevini yerine getirmesi için yeterli değildir. DSpace@Kocaeli’nin varlığını koruyabilmesi, amacına ulaşabilmesi içerik sağlayıcıların desteğine bağlıdır. İçinde çok az sayıda doküman bulunan bir arşivin yararından söz edilemeyeceği göz önüne alınırsa DSpace@Kocaeli’ye sürekli içerik sağlayabilmek için birim ve bölümlerin akademik çıktılarını sisteme düzenli olarak kaydetmeleri son derece önemlidir.

DSpace@Kocaeli’ye Nasıl Giriş Yapılır?

Sisteme giriş/üyelik için ‘Üyelik Kılavuzu’ndan faydalanabilirsiniz.

DSpace@Kocaeli’ye Kimler Üye Olmalıdır?

Sistemde gezinmek ve mevcut dokümanlardan faydalanmak için herhangi bir üyelik/giriş işlemine gerek yoktur. Sistem üyeliği sadece gönderi yapacak kullanıcılar için gereklidir.

DSpace@Kocaeli’ye Kimler Gönderi Yapabilir?

DSpace@Kocaeli’ye gönderi yapabilmek (kayıt girebilmek) için sisteme giriş yapmanız ve kayıt girmek istediğiniz koleksiyonda yetkili olmanız yeterlidir.
Sisteme ilk girişiniz gerçekleştikten birkaç gün sonra Sistem Sorumlusu tarafından, ilgili olduğunuz koleksiyona veri girişi yapabilmeniz için gerekli yetkilendirmeniz yapılacaktır. Yetkili olduğunuz koleksiyon dışında bir koleksiyona gönderi yapabilmek için ise ‘acikerisim@kocaeli.edu.tr’ adresi aracılığıyla, sistem sorumlusuna bir e-posta atınız ve gönderi yapmak istediğiniz koleksiyonun adı ile ‘kayıt giriş yetkisi’ istediğinizi belirtiniz. Sistem Sorumlusu sizi yetkilendirdikten sonra gönderi yapabilirsiniz.

DSpace@Kocaeli’ye Neler Kaydedilir?

DSpace@Kocaeli’ye, Kocaeli Üniversitesi çatısı altında üretilen makale, bildiri, tez, kitap, teknik rapor, fotoğraf, harita, ön baskı, ders notu, araştırma veri setleri, ses dosyaları, video dosyaları vb. tüm akademik içerik kaydedilebilir. Ancak doktora tezleri YÖK’ün sisteminde zorunlu olarak kaydedildiği için, aynı dokümanın DSpace@Kocaeli’ye tekrar kayıt edilmesine gerek bulunmamaktadır.

DSpace@Kocaeli’ye Nasıl Gönderi Yapılır?

Sisteme gönderi yapabilmek için ‘Veri (Kayıt) Giriş Kılavuzu’ndan faydalanabilirsiniz.

Telif Hakları ve Lisanslama Hakkında Bilgi Verir Misiniz?

Bir çalışmanın DSpace@Kocaeli’de yer alabilmesi için; araştırmacının çalışmasını elektronik ortama taşıma hakkına sahip olması ve kullandırma biçimlerinin de söz konusu çalışmanın telif hakları kuralına uygun olması gerekir.
Yazarın henüz yayınlanmamış eserlerinin ‘ön baskı’ çalışmasını arşivlemek için izin isteme gereksinimi yoktur; çünkü telif hakkı sahibi kendisidir. Depolanacak çalışma, yayınlanacak son baskı olmadığı sürece, telif hakkı ihlali söz konusu değildir.
Yazar, daha önce yayınlanmış çalışmasının bir kopyasını arşivlemek isterse, telif hakkı sahibinin izni gerekir (Şu an yayıncıların %70'e yakını kendi kendine arşivlemeye izin vermektedir.). Telif hakkı sahibinin yayıncı olduğu durumlarda, arşivleme işleminden önce yayıncının izin politikası ‘http://www.sherpa.ac.uk/romeo/’ adresinden kontrol edilebilir. Eğer bu adreste listelenmiyorsa, yayıncınız ile doğrudan iletişim kurup gerekli izni sağlamanız önerilmektedir.
Arşivleme esnasında, telif hakkı sahibi olduğunuz eserleriniz için ‘Creative Commons Lisanları’ aracılığıyla kendi lisans sınırlamalarınızı belirlemeniz mümkündür.
Creative Commons lisansları hakkında ayrıntılı bilgi için, ‘https://creativecommons.org/licenses/?lang=tr’ adresini ziyaret edebilirsiniz.

Ambargo Süresi Nasıl Belirlenir?

Arşivlenecek eserlerin, yayıncı (telif hakkı sahibi) tarafından belli bir süre yayım izni sağlanmadığı ‘ambargo süresi’ boyunca arşiv üzerinden erişilebilirliğini kısıtlamak mümkündür (Dolayısıyla bir eserin ambargolu olması DSpace@Kocaeli sistemine dahil edilmesini engellemez.).
Ambargo süresi, yayıncı ile yazar arasında imzalanan protokolde belirtilen (6 ay, 12 ay veya 24 ay gibi) süre kadardır. Bu süre içerisinde eser, üst verisi ile birlikte sisteme dahil edilir; ancak ana dosyanın açılabilmesi için veri girişi esnasında belirtilen ambargo süresinin (erişim izin tarihinin) dolması gerekir. Yasal ambargo sürelerine ilişkin en doğru bilgiyi yayıncınızdan edinebilirsiniz.

DSpace@Kocaeli Yetkililerine Nasıl Ulaşılır?

Sistemle ilgili tüm görüş, öneri ve sorularınızı acikerisim@kocaeli.edu.tr e-posta adresi aracılığıyla iletebilirsiniz.

Demo Settings
Header Colors
Navigation Colors
Footer Colors